
– Ja, vi må oppdra folk for å heve kunnskapen om asbest
I en bransje som tradisjonelt kanskje har hatt andre prioriteringer enn kursing, er SHMIL en aktør som tar sin rolle seriøst. De velger å investere i kunnskap – noe som gir gode resultater i virksomheten. Vi har snakket med driftssjef Ronny Aanes og driftsoperatør Kjell Mellingen.
Hvorfor er det viktig med kompetanse på asbest i bransjen deres?
– Det er viktig fordi vi skal ha sikkerhet for de ansatte, men også fordi vi har en opplærende rolle overfor kundene våre, sier Ronny Aanes.
– Vi stiller strenge krav til hvordan avfallet er pakket inn før det kommer til oss. Det innebærer at vi må fortelle kundene våre hvordan de skal håndtere farlig avfall, utdyper Kjell Mellingen. – Hvis avfallet er pakket inn feil, får de rett og slett ikke lov til å levere det inn.

Riktig innpakning av farlig avfall er et mantra hos SHMIL. Og ikke sjelden må kundene læres opp i hvordan de skal håndtere farlig avfall. Derfor er kontinuerlig kunnskapsheving viktig.
Dere har jo vært på kurs hos Asbestkurs. Hvorfor er dette noe dere velger å prioritere?
– Vi er jevnlig på slike kurs, og det er viktig for oss. Som deponi og kundens kontaktpunkt, må vi kjenne til regelverket og holde kompetansen vår oppdatert – både for vår egen del og for å ha en god kommunikasjon med markedet. Vi har faglig oppdatering på farlig avfall hvert år, forteller Aanes.
Har dere opplevd noen fordeler eller fortrinn med dette? Kanskje både med tanke på lønnsomhet og sikkerhet?
– Ja, det er klart. Det er absolutt lønnsomt, men det er ikke der fokuset vårt ligger. For oss er det viktigst med sikkerheten til de ansatte – at vi ikke utsetter oss for risiko, men i tillegg synes jeg vi har et ansvar for å stille krav til dem som leverer inn materialer til oss. Det må alltid opplæring til!
Hva vil du si om kursene hos Asbestkurs?
– Kursholder er seriøs og dyktig, og alltid oppdatert på fagfeltet. Vi har vært veldig fornøyde og kommer tilbake neste gang, avslutter Aanes.